Oblasti činnosti
Maria Montessori nastínila čtyři základní oblasti, které poskytují základ pro učení a rozvoj v Montessori třídě.
1. PRAKTICKÝ ŽIVOT
Aktivity praktického života jsou navrženy tak, aby odrážely skutečné životní zkušenosti, se kterými se děti setkají v každodenním životě. Aktivity, od přípravy svačin až po úklid stolů, jsou navrženy tak, aby dětem usnadnily rozvoj jemné motoriky, soustředění a sebevědomí. Každá aktivita je zaměřena na cíl a zahrnuje jasné kroky, což dětem umožňuje procvičit a zvládnout daný úkol. Činnosti Praktického života spadají do čtyř hlavních kategorií: péče o sebe, laskavost a zdvořilost, kontrola pohybu a péče o životní prostředí.
2. SENZORIÁLNÍ
Senzorická část Montessori třídy je navržena tak, aby rozvíjela dovednosti dětí ve vnímání a rozlišování. Každá praktická činnost zaměřuje pozornost dítěte na jednu vlastnost, jako je barva, hmotnost, tvar, velikost, struktura, zvuk nebo vůně. Děti svými smysly vnímají vzory a drobné detaily. Jak se rozvíjí koncentrace a vnímání, rozvíjí se také jemné motorické dovednosti, když děti používají ruce k prozkoumávání materiálů.
3. JAZYK
Jazyková část Montessori třídy buduje ranou gramotnost tím, že poskytuje dětem různé příležitosti k rozvoji komunikačních dovedností a fonetického povědomí. Jazykové aktivity Montessori zahrnují naslouchání běžných zvuků, učení tvarů písmen a zvuků, pojmenování nebo přiřazování slov k předmětům a obrázkům, procvičování seznamů slov, psaní, sestavování vět, gramatiku a tiché čtení.
4. MATEMATIKA
Matematická část Montessori učebny se vyznačuje konkrétními praktickými materiály, které povzbuzují děti k rozpoznávání čísel a množství. Tyto materiály pomáhají dětem překládat abstraktní číselné symboly do hmatatelných veličin. Matematické aktivity zahrnují počítání a desítkovou soustavu, práci s pamětí, konkrétní abstrakci, aritmetické tabulky a geometrii. Montessori matematické aktivity jsou určeny pro dítě k procvičování a opakování, dokud není individuálně připraveno přejít na složitější koncepty.
5. KULTURNÍ
Kulturní oblast se dělí na geografii, historii, přírodu a vědu. Ve třídě je mnoho geografických materiálů, které dítěti naučí jeho místo ve světě. Historie pomáhá dítěti naučit se koncept změny. Tím, že se díváte na roční období, studuje počasí a denně mění kalendář, pomáhá dítěti vytvořit si cyklus času. Děti jsou vyzývány, aby si přinesly věci, které si odloží do naší přírody. Když se blíží narozeniny dítěte, dochází ke zvláštnímu poučení: vyobrazení slunce je umístěno na podlahu a oslavenec drží zeměkouli a prochází se.